Δευτέρα, 12 Οκτωβρίου 2009

Αντιοξειδωτικά και πιθανότητα πρόκλησης διαβήτη

Το site healthview.gr έγραψε σήμερα

Τα αντιοξειδωτικά μπορεί να αυξάνουν τον κίνδυνο διαβήτη
08/10/2009

Αντί να προσφέρουν προστασία έναντι του διαβήτη, τα αντιοξειδωτικά (ουσίες σε τροφές και συμπληρώματα που προλαμβάνουν την κυτταρική βλάβη) ενδέχεται στην πραγματικότητα να αυξάνουν τις πιθανότητες ανάπτυξης διαβήτη, τουλάχιστον σε πρώιμα στάδια, προειδοποιούν Αυστραλοί ερευνητές.
«Στην περίπτωση του πρώιμου διαβήτη τύπου 2, οι μελέτες μας δείχνουν ότι τα αντιοξειδωτικά δεν ενδείκνυνται», δηλώνουν οι ερευνητές στο περιοδικό Cell Metabolism.
Τα αντιοξειδωτικά είναι προστατευτικές πρωτεΐνες που μπορούν να προλάβουν τη βλάβη των κυττάρων που προκαλείται από τα σωματίδια που είναι γνωστά ως ελεύθερες ρίζες οξυγόνου. Το οξειδωτικό στρες που δημιουργούν οι ελεύθερες ρίζες θεωρείται ότι επιδρά στην εξέλιξη αρκετών νόσων, συμπεριλαμβανομένου του διαβήτη. Αν και τα αντιοξειδωτικά έχουν καταστεί σήμερα δημοφιλές συμπλήρωμα της διατροφής επειδή καταπολεμούν το οξειδωτικό στρες, το ζήτημα μάλλον είναι λίγο πιο περίπλοκο.
«Πιστεύουμε ότι σε όλα υπάρχει μία λεπτή ισορροπία», αναφέρουν οι συγγραφείς της μελέτης, «και η υπερβολική ποσότητα ενός ωφέλιμου πράγματος μπορεί να είναι επιβλαβής».
Η ομάδα των ερευνητών μελέτησε τις επιδράσεις του οξειδωτικού στρες σε ποντίκια στα οποία χορηγήθηκε πλούσια σε λιπαρά διατροφή για 12 εβδομάδες. Από μία ομάδα ποντικιών έλειπε ένα ένζυμο που είναι γνωστό ως Gpxl και το οποίο συμβάλλει στην άμυνα του οργανισμού έναντι του οξειδωτικού στρες. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα ποντίκια που δεν είχαν το συγκεκριμένο ένζυμο ήταν λιγότερο πιθανό να αναπτύξουν αντίσταση στην ινσουλίνη, που αποτελεί πρώιμη ένδειξη διαβήτη, σε σύγκριση σε τα φυσιολογικά ποντίκια. Ωστόσο, όταν χορήγησαν στα ποντίκια από τα οποία έλειπε το ένζυμο ένα αντιοξειδωτικό, τα ποντίκια έχασαν το πλεονέκτημα αυτό, αναφέρουν οι συγγραφείς.
Όπως επεσήμαναν, το οξειδωτικό στρες, εκτός των επιβλαβών επιδράσεων που είναι γνωστό ότι έχει στον οργανισμό, ενδέχεται επίσης να αναστέλλει ορισμένα ένζυμα που επηρεάζουν αρνητικά την ικανότητα χρήσης της ινσουλίνης νωρίς στην ανάπτυξη του διαβήτη και επομένως τα αντιοξειδωτικά μπορεί να εξουδετερώνουν αυτόν τον προστατευτικό μηχανισμό.
«Η εργασία μας δείχνει ότι τα αντιοξειδωτικά ενδέχεται να συμβάλλουν στην πρώιμη εμφάνιση αντίστασης στην ινσουλίνη, που διαδραματίζει καίριας σημασίας ρόλο στην ανάπτυξη διαβήτη τύπου 2», προσθέτουν.
Επομένως, συμβουλεύουν οι ερευνητές, τα άτομα που είναι σε γενικές γραμμές υγιή καλό είναι, αντί να λαμβάνουν αντιοξειδωτικά ως συμπλήρωμα, να ακολουθούν μια υγιεινή διατροφή και να ασκούνται.
Πηγή: Reuters

Τρίτη, 16 Ιουνίου 2009

Συμπληρώματα πρωτεϊνών όχι απαραίτητα


ΑΠΟΦΥΓΗ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΩΝ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΓΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΜΥΙΚΟΥ ΟΓΚΟΥ – ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ

Σύνηθες φαινόμενο η συμβουλή του γυμναστή ή του υποτιθέμενου ειδικού προς τον ασκούμενο για την χρήση συμπληρωμάτων διατροφής όλων των κατηγοριών αλλά κυρίως συμπληρωμάτων πρωτεϊνών.
Εάν ο στόχος μας είναι η αύξηση του μυϊκού ιστού για τον οποιοδήποτε λόγο (υγείας, αποκατάσταση τραυματισμού, αύξηση απόδοσης, αισθητικοί λόγοι, κάλυψη δυσαναλογιών) πρέπει να δώσουμε μεγάλο βάρος στη διατροφή μας και την άσκηση.
Για αύξηση μυϊκού ιστού όσον αφορά στη διατροφή μας πρέπει να ξεκινήσουμε με ισορροπημένη διατροφή που περιέχει μεγάλη ποικιλία σε θρεπτικά συστατικά άρα συνεχή εναλλαγή τροφίμων, 1 γρ καθαρής πρωτεΐνης/ κιλό σωματικού βάρους για τις 2 πρώτες εβδομάδες και αύξηση κατά 0,1 γρ/ κιλό σωματικού βάρους κάθε εβδομάδα μέχρι το 1,5γρ/ κιλό και παραμονή σε αυτή την αναλογία επίσης κάλυψη σε όλα τα θρεπτικά συστατικά. Πως θα τα καλύψουμε όλα; Μάθετε το εξής: οι άντρες απορροφάνε 20-25 γρ καθαρής πρωτεΐνης ανά γεύμα και οι γυναίκες περίπου 20-23,5 γρ.. Ένα γεύμα με τόσα γραμμάρια πρωτεΐνης πρέπει να περιέχει περίπου 80-100 γρ κρέας ή ψάρι ή όσπρια ή τυρί ή 1 φλιτζ γάλα ή 1 γιαούρτι ή 2 αβγά και την διπλάσια ή τριπλάσια ή τετραπλάσια ποσότητα (ανάλογα το αρχικό μας βάρος, εμείς το αντιλαμβανόμαστε με το πόσο χορτάσαμε) σε υδατάνθρακες (πατάτες, πλιγούρι, ρύζι, ψωμί, ζυμαρικά κτλ). Άρα ένας άντρας 80 κιλών πρέπει να κάνει 4 γεύματα πλήρη (20 γρ πρωτεΐνης επί 4 γεύματα = 80 γρ καθ πρωτεΐνης για τις 2 πρώτες εβδομάδες, μετά αυξάνει κατά 1 γεύμα) και δεν χρειάζεται κανένα συμπλήρωμα διατροφής. Η συμβουλή ενός διαιτολόγου ακόμα και δια τηλεφώνου μπορεί να σώσει την κατάσταση δηλαδή την αποφυγή του συμπληρώματος.
Για την άσκηση η θεωρία είναι η εξής: για να αυξήσω μία μυϊκή ομάδα πρέπει να την γυμνάσω τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα χρησιμοποιώντας 8 έως 18 sets (ανάλογα το επίπεδο του ασκούμενου) με 10 επαναλήψεις για τις μεγάλες μυϊκές ομάδες (μηροί, πλατύ ραχιαίος) ή 15 επαναλήψεις για μικρές μυϊκές ομάδες (δικέφαλοι βραχιόνιοι, τρικέφαλοι) σε μέγιστη επιβάρυνση δηλαδή να μην μπορώ να βγάλω άλλη επανάληψη πάνω από τις 10 ή 15 που έχω επιλέξει να κάνω. Η επαναφορά να γίνεται με αργό ρυθμό και να είμαι συγκεντρωμένος /-η όσο περισσότερο μπορώ την ώρα των επαναλήψεων.
Καλή επιτυχία.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΦΛΟΥΡΗΣ
ΚΛΙΝΙΚΟΣ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΟΣ – ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΟΣ ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ

ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΤΕΦΑΑ ΑΘΗΝΩΝ